Okuryazar / Kitaplar / Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022) isimli kitabı görüntülemektesiniz.
Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022)

Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022)

0 kişi beğendi
0 kişi okudu
0 kişi inceledi ve yorumladı
0 kişi alıntıladı ve paylaştı
Hakkında

Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022)

Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022) - Recep Kaya Pdf E-kitap Oku / İndir

Recep Kaya'nın Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022) kitabı Okuryazar'ın dijital kitaplığında. Pdf e-kitap olarak okuyabilir, dilerseniz indirebilirsiniz. 


Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022) Hakkında

Kamu yönetimi devletin idari olarak işletilmesinde görevli kurumlarla ilgilenir. Ve bu alanında temel tartışmalardan birini siyaset ve bürokrasi arasındaki ilişkilerin ne şekilde kuruldu oluşturur. İlişkilerin boyutu hükümet sistemleri, yönetim biçimleri gibi birçok faktöre göre farklılık arz eder. Genel olarak bürokrat ve siyasetçilerin birbirlerine üstünlük kurma ya da idari gücü daha fazla kendi elinde tutma konusu öne çıkar. Bu iki önemli kurumun görev alanları anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuat çerçevesinde belirlenir. Buna rağmen işleyişte aralarında keskin sınırlar çizilememektedir.

Osmanlı Devleti'nde Tanzimat dönemine kadar padişah, devletin yönetiminde mutlak iradeye sahip olmuştur. Yürütme, yasa koyma ve yargısal görevleri kendisine sadakatle bağlı "kul statüsü" anlayışına dayalı bürokratların yardımıyla yürütmüştür. Tanzimat'a kadar padişaha mutlak bağlılık arz eden bürokrasi, devlet idaresinde padişahın yanında ikinci bir güç omuştur. Tanzimat Fermanı ile başlayan modernleşme sürecinde ve takip eden Meşrutiyet Dönemlerinde bürokrasi ve bürokratlar devlet yönetiminde önemli bir konuma gelmiştir. Bunda, hükümetlerin görev alanlarının artması, bilgi ve uzmanlığın ön plana çıkması, modern devlet yapılarının ortaya çıkışı belirleyici olmuştur. Ayrıca "tek irade" anlayışına dayalı yönetimlerin yerini demokrasiyle idare edilen yönetimlerin alması da etkili olmuştur.

Türkiye Cumhuriyeti birçok alanda olduğu gibi bürokratik anlayışı da Osmanlı'dan devralmış ve kamu yönetimine dair kimi geleneksel uygulamaları devam ettirmiştir. Kuruluş yıllarında tek parti yönetiminde bürokrasinin etkinliği fazlayken, Demokrat Parti’nin iktidara gelmesiyle bürokratik etkinlik kısmen azalmıştır. Her iki dönemde de bürokrasi siyasi iradeye bağlı hareket etmiştir. Siyasal iradeyi tek partinin elinde tuttuğu dönemlerde bürokrasinin etkinliği azalırken koalisyonlar döneminde ise bürokratik etkinlik artmıştır.

2002 yılında tek başına iktidara gelen Adalet ve Kalkınma Partisi, bürokrasinin idareyi yönlendiren bir unsur olmaktan ziyade iktidarın verdiği görevleri uygulayan bir araç olmasını öncelemiştir. 2002-2018 yılları arasında parlamenter hükümet sistemi döneminde Adalet ve Kalkınma Partisi siyasal iradede tek söz sahibi olmuştur. O dönemde bürokrasiyi kendine bağlı kılmaya çalışmıştır. 2018 yılında yürürlüğe giren cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi modeliyle cumhurbaşkanı tüm üst düzey yöneticileri atama, görevden alma konusunda tam yetkili kılınmıştır. Böylece bürokrasi siyasal iradeye bağlı bir unsur haline getirilmiştir.

Bu çalışma Adalet ve Kalkınma Partisi’nin parlamenter ve cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi dönemlerinde bürokrasinin ve bürokratik vesayetin siyasi irade eliyle nasıl ve ne şekilde dönüşüme uğradığı incelemktedir. Siyasetin bürokrasiyi idari anlamda rakip olan bir konumdan kendisine bağlı hareket eden bir konuma nasıl getirdiğini ortaya koymaktadır.


Bürokrasi-Siyaset İlişkileri - Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri - İçindekiler

Giriş

1 Bürokrasi ve Siyaset

Bürokrasi Kavramı ve Gelişimi

Siyaset Kavramı

Bürokrasi-Siyaset İlişkilerine Dair Yaklaşımlar

Yönetim Biçimleri Açısından Bürokrasi-Siyaset İlişkisi

Hükümet Sistemleri Açısından Bürokrasi-Siyaset İlişkisi

Parlamenter Sistemin Özellikleri, Avantaj ve Dezavantajları


2 Türkiye’de Bürokrasi Kurumunun Siyaset İle İlişkisi

Osmanlı Devleti Döneminde Bürokrasi ve Özellikleri

Osmanlı Bürokrasisinde Bürokratik Sınıflar

Osmanlı Devleti’nde Bürokrasi-Siyaset İlişkisi

Türkiye Cumhuriyeti’nde Bürokrasi-Siyaset İlişkisi


3 Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi Bürokrasi-Siyaset İlişkisi

Adalet ve Kalkınma Partisi’nin Kuruluş Felsefesi ve Genel Karakteristiği

Adalet ve Kalkınma Partisi’nin Bürokrasiye Bakışı

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’ne Giden Süreç ve 15 Temmuz Darbe Girişimi

2017 Anayasa Değişikliği

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Bürokrasi Siyaset İlişkisi ve Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’ne Geçiş ve Bürokrasinin Dönüşümünde Kamu Yönetimi Reformları

Sonuç

Kaynakça

Özgeçmiş


Konu: Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemleri Üzerinden Değerlendirilmesi (2002-2022) Recep Kaya Bürokrasi, Siyaset, Türkiye E-kitap oku, E-kitap indir, Pdf kitap oku, Pdf kitap indir

Kitap Yorumları

Şu yazılar da ilginizi çekebilir